sonoo > gezondheid > Is er een relatie tussen Macula Degeneratie en Fat Intake?

  • Is er een relatie tussen Macula Degeneratie en Fat Intake?


  • Een grote schaal, gedetailleerde medische studie toonde een positieve correlatie tussen vet inname van een persoon en hun niveau van maculaire degeneratie. Macula degeneratie ontstaat wanneer een deel van het oog, de macula, verslechtert. Dit veroorzaakt veel problemen, zoals het verlies van het vermogen om fijne details, nacht-blindheid te onderscheiden, en wazig of vervormd zicht. Aangezien symptomen optreden met de leeftijd, is het heel belangrijk om de oorzaken van maculaire degeneratie zodanig dat mensen kunnen uitoefenen preventieve zorg vast te stellen. Het is al gebleken dat diëten die rijk zijn aan vet, vooral bepaalde soorten vet, hebben een hoge waarschijnlijkheid van een toenemend risico van de ontwikkeling van dit soort ogen staat.

    Over een periode van twaalf jaar, medische onderzoekers van de Tufts University volgden bijna 90. 000 mensen 50 jaar of ouder. Ze bijgehouden van hun gedetailleerde vet inname, alsook het meten van hun maculaire degeneratie en publiceerden hun resultaten in 2001. In het algemeen vonden ze dat mensen die kreeg 42% of meer van hun calorieën uit vet waren meer kans op macula degeneratie te ontwikkelen. Algemeen aanbevolen zij dat mensen ouder dan 50 jaar houden hun calorieën uit vet tot 20-25%. Maar de studie toonde ook aan verschillen in de verschillende soorten vet inname, zoals verzadigde en trans versus meervoudig onverzadigd vet, te veroorzaken diverse verbindingen met macula degeneratie.

    Dit onderzoek vond enkele vetten in het bijzonder 'slecht'. Diëten die rijk zijn aan transvetten, zoals gebakken commerciële goederen en zuivel waren ongeveer 225% meer kans op macula degeneratie veroorzaken. Verrassend kleine porties van deze voedingsmiddelen bleken gevaarlijk. Slechts een serveren een dag van dingen zoals ijs, spek, chips, volle melk, hotdogs, koekjes, worst, boter, of cake, waren ongezond. Onbewerkte vlees, zoals biefstuk, lams-of varkensvlees, hoeft alleen te worden gegeten, een keer per week voor risico van de proefpersonen van maculaire degeneratie steeg met 35%. Deze voedingsmiddelen zijn voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetten die ook de omega-6 vetzuur.

    Echter, er is geen verband tussen maculadegeneratie en "goed" vet inname dat de omega-3 vetzuren bevat, of 'slecht' verzadigd vet. Veilige alternatieven behoren vette vis, zoals tonijn in blik of verse zalm, en noten. Deze kunnen worden bijna elke dag gegeten met geen waarneembare schade voor maculaire gezondheid. Onderzoekers begrijpen niet waarom verzadigde vetten, die gevaarlijk is voor de cardiovasculaire gezondheid onder andere omstandigheden, is niet aangesloten op macula degeneratie. Natuurlijk, ook al is deze studie is rigoureus, voedingsdeskundigen zijn nog steeds leren over wat maakt sommige vetten heilzaam en anderen schadelijk.


Geef de bron als je wilt dit artikel geciteerd.
betrekking artikel: