Omega-6 vetzuren zijn gemeenschappelijke vetten die de meeste mensen consumeren regelmatig. Deze omvatten vetzuren, zoals linolzuur en arachidonzuur. Deze zuren zijn omega-6 genoemd vanwege de chemische samenstelling, die een koolstof-koolstof dubbele binding zes afstand van de omega of laatste koolstof in een keten omvat. De naam geeft aan waar de dubbele bindingen zich voordoen in de keten van vetzuren.
Omega-6 vetzuren zijn afgeleid in voedsel bronnen van voeding items zoals eieren, vlees, volle granen, granen, meervoudig onverzadigde oliën van fruit en noten, en de meeste gebakken goederen. Meestal doen westerse diëten niet nodig suppletie van Omega-6, omdat onze voeding meestal worden verpakt met Omega-6. Deze vetzuren zijn essentieel genoemd, omdat ze belangrijk zijn voor groei van de hersenen. Sommige studies hebben aangetoond dat lage niveaus van omega-6 kunnen kinderen meer vatbaar voor ADD /ADHD.
Vaak echter hebben we de neiging om te consumeren veel vlees en granen. In feite de meeste medische onderzoekers beweren westerse dieet, met name die van de Amerikanen, de Britten en Israëli's veel te hoog in omega-6. Een te hoge consumptie van omega-6 is gekoppeld aan de ontwikkeling van hart-en vaatziekten, astma, bepaalde vormen van kanker, artritis en depressie. Hoewel sommige Omega-6 is noodzakelijk omdat ze essentiële vetzuren bevatten, te veel is zeker een probleem.
Studies van Omega-3 vetzuren hebben aangetoond kunnen zij hart gezondheid te bevorderen, hoewel deze vis met olie die aritmieën moeten overleggen met hun arts. Omega-3 wordt ook beschouwd als nuttig bij de behandeling van artritis, en kan verder helpen verlagen slechte cholesterol en verhogen goede cholesterol. Zij kunnen ook helpen bij de stemming balans bij mensen met stemmingsstoornissen, zoals depressie of bipolaire stoornis. Studies van Omega-6 vetzuren, die normaal worden verbruikt met een grotere regelmaat in de meeste diëten, suggereren dat omega-6 daadwerkelijk kan het niveau van zowel goede als slechte cholesterol verlagen.
Omega-6 is ook gekoppeld aan houden mensen depressief. Een studie van 2005 in De Amerikaanse Vereniging voor Biochemie en Moleculaire Biologie Journal suggereert dat mensen kunnen blijven depressief wanneer hun dieet bevat veel omega-6. Hun conclusie, zij het gedaan op een rat bevolking, aanbevolen vermindering van Omega-6-inname en verhoging van omega-3 inname.
Veel westerlingen eten over een 10:1 verhouding van omega-6 tot omega-3, of in sommige gevallen zo veel als 30:1. Studies suggereren dat een grotere gezondheid kan worden bereikt indien een 4:1 verhouding in plaats daarvan werden toegepast. In feite is met mensen die lijden aan chronische aandoeningen zoals astma of artritis, suppletie met omega-3 en vermindering van het eten van voedsel zoals brood en vlees, kunnen helpen verbeteren van deze voorwaarden.
Zo Omega-6 vetzuren zijn essentieel, maar vaak gebruikt dan in de westerse voeding. De resultaten kunnen leiden tot een minder goede gezondheid. Omega-6 moet niet worden verward met Omega-3, die meestal worden geassocieerd met een betere gezondheid.